TNV-bundel

In een zeescoutinggroep is kennis van je boot en van de geldende regels op het water heel erg belangijk. Het is zoals op de weg: verkeersregels, materiaalkennis, signalisatie, … je moet ze kennen als je wil gaan varen.

Vanuit de overtuiging dat iemand die de verantwoordelijkheid neemt in een zeescoutingboot over heel wat theoretische en praktische kennis moet kunnen beschikken, is het dus heel belangrijk dat onze scheepsmakkers en verkenners enkele basisvaardigheden ontwikkelen. Hiervoor gebruiken we de cursus TNV: Training Nautische Vaardigheden. In deze cursus komen zwemmen, zeilen, knopen, EHBO en reglementen aan bod. In de oudste takken is sinds enkele jaren ook sprake van een extra: de kennis en kunde van boeien en bakens.

De basis hiervan wordt reeds gevormd bij de zeewelpen en zeeleeuwen. Tijdens hun scoutsjaar leren ze de basistechnieken van het roeien zodat ze reeds hun eerste vaartochtjes kunnen maken. Het is belangrijk dat zowel zeewelpen, zeeleeuwen, scheepsmakkers, verkenners, loodsen én leiding dit serieus nemen. Doorheen de jaren worden uiteraard kansen geboden om hierin te groeien.

Kortom: er wordt van iedereen verwacht dat deze zaken gekend zijn op de boot. Deze kennis wordt ook getest en geëvalueerd. Per geslaagd onderdeel zal je een deel van de “vijfhoek van TNV-badges” ontvangen. Als deze volledig  is, kan er een blijde aanvraag worden gedaan om een nieuw brevet roerganger te mogen ontvangen.

Nog even dit: we zijn natuurlijk géén school, maar er word toch een ‘kleine’ inzet verwacht.

TNV-bundel SMK
TNV-bundel ZVK-LDS